Thursday, October 21, 2010

الدين النصيحة



Assalamualaikum w.b.t..
Apa kabar semua? Moga baik2 saja. Iman pulak,camne keadaannya?
Sihat ? meningkat? menurun(nauzubillah)..?



Masyaallah,dah lama saya tak men-update blog ni..baik dari entri ilmiah atau entri berbentuk peribadi(ye ke??)..inila sebenarnya masalah utama,kenapa tak nak bukak blog..pasal takut tentang 'komitmen' mengupdatenya..hehe..

Baru2 ni,saya menyelak buku "hattaa yughaiyyiruu maa bi anfusihim" karangan pak cik Amru Khalid..(kalau tak kenal,tanye pak cik google)..

Tajuk yg saya 'selak', الدين النصيحة atau dalam bahasa ibunda ," Agama itu adalah nasihat."


عَنْ أَبِي رُقَيَّةَ تَمِيْمِ بْنِ أَوْسٍ الدَّارِي أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: (( الدِّیْنُ النَّصِيْحَةُ.
قُلْنَا: لِمَنْ؟ قَالَ: لِلَّهِ، وَلِكِتَابِهِ، وَلِرَسُوْلِهِ، وَلِأَئِمَّةِ المُسْلِمِيْنَ، وَعَامَّتِهِمْ)) . رواه مسلم

Daripada Abu Ruqaiyyah Tamim ibn Aus al-Daarie r.a. bahawa Nabi SAW telah bersabda: AGAMA ITU ADALAH NASIHAT . Kami berkata: Untuk siapa? Baginda bersabda: Untuk Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk para lmam kaum muslimin dan untuk umat lslam seluruhnya. (Hadis riwayat al-lmam Muslim)


Saya tertarik dengan ulasan pak cik Amru Khalid ni..dan kalau saudara saudari pembaca baca pon,inshaallah bakal punya perasaan sama..tapi,selaku orang yang tak terer berbahasa Arab,baik ammi atau fushah,maka terkial2 jugakla saya cari makna2 perkataan. tapi,alhamdulillah,, sebab pak cik ni guna bahasa2 Arab fushah,yg mudah difahami..

Sesungguhnya,saya bukan lah ahli dalam bidang ni..tapi,inshaallah hanya nak berkongsi,apa yang saya faham dan dapat dari apa yang hadis ni sampaikan(melalui Pak Cik Amru Khalid laa)..



Masa mula2 baca hadis ni,terdetik di hati saya,Nasihat?? macam mana nak nasihat untuk Allah?untuk kitabNya?dan lain2??
apa sebenarnya maksud nasihat?

Oh,rupenye,soklan saya dah dapat 'diagak' oleh Pak Cik.(hehe..)..Nasihat didefinisikannya sebagai kehendak kepada kebaikan,terhadap orang yang diberikan nasihat..samada sorg2-individu atau umat keseluruhannya..contonye,mula2 Ali nasihat Abu.Abu pulak nasihat hashim.Hashim nasihat adek2nya.berantai gitu..so,'ter-nasihat'lah umat /masyarakat setempat..

manakala,definisi satu persatu 'Nasihah' dari hadis berkenaan :

1) Nasihah Lillah - mengimaninya/ ikhlaskan ibadah/ taatinya serta jauhi larangannya.
2) Nasihah Likitabi - yakin ia kalam Allah bukan kalam makhluk -sebagai Manhaj hidup -sesuai sepanjang zaman -berusaha memperelokkan bacaan dan faham isi kandungnya.
3) Nasihah Lirasulihi- membenarkan kenabiannya/ ikut ajarannya/ kasih terhadapnya -agungkan sunnahnya/ kaji sirahnya/ berakhlak dengan akhlaknya.
4) Nasihah Li aimmati muslimin -membantunya dalam tugasan/ nasihat ketika lupa/ halang dari berlaku zalim.
5) Nasihah Li ‘ammatihim - membimbing ke arah kebaikan dunia dan akhirat/ ajar apa yang mereka jahil terhadap agama/galakkan mereka kepada ketaatan.




Jap,berbalik kepada "nasihat".kita pun sering dengar,orang kata "saya nasihat awak sebab saya sayangkan awak" dan sewaktu dengannya..

kalau dari definisi "nasihat" yang Pak Cik dah bgtau,Nasihat tu,macam kite nak kbaikan kepada orang yang kita nasihatkan.
TAPI...

senang ke memberi nasihat? dan senangkah pulak menerima nasihat?

saya secara peribadi,rasa lebih MUDAH dan lebih SENANG memberikan nasihat (ops,,tak habis ayat lagiii..)
kepada
orang2 yang saya sayangi,, berbanding orang yang kita kurang kenal atau kurang rapat.
(contoh,adek2 n mebi sstgh kawan)

DAN,

memang tak dinafikan,kadang2 bukan masalah sayang @ tak ,bla2..tapi,TAKUTTT!!

TAKUUT diejek?

TAKUUT dipinggirkan?

TAKUUT mengguris hati?

TAKUUT tak sesuai ?

(ni semua,di bincangkan dalam buku ni tau)

bagaimana pula dari segi menerima nasihat??senang dan mudahkah??

mungkin mudah utk terima,,kalau nasihat adalah berbentuk 'amar makruf'..tapi,kalau nasihat berbentuk 'nahi mungkar';saya secara peribadi, yang mempunyai perasaan tipikal perempuan, pun akan terasa,even sedikit.

TAPI,

kalau cuba duduk dan menilai apa isi yang dinasihatkan tu..dan membuang ego yang ada,inshaallah,boleh je terima..walaupun pada mulanya sedikit susah..

saya pernah berjumpa manusia2 yg jenis mudah menerima nasihat dan juga golongan sebaliknya..
golongan yang mudah menerima nasihat ni,,bila dinasihatkan,mereka berikan senyuman dan berterima kasih..
pastu,siap minta agar dinasihati lagi..mereka sentiasa nak memperbaiki diri,dan bersifat terbuka.

dan golongan yang sebaliknya?? bila dinasihatkan,,mereka sering terlupa 'melihat' dalam2 ,isi nasihat,tapi,memandang perkara2 lain.contohnya,
1-siapa yang menasihatkan mereka..? (dari segi umur-masalah kalau yg menasihatkan adalah lebih muda) .. (kalau kawan-partner in crime jugak..hehe-)
2-mengungkit 'silap2' si penasihat ni pernah buat..(well,tak de org maksum selain nabi.!!)
3-menelek2 bahasa,kosa kata dan lain2 (saya juga setuju pasal pggunaan bahasa yg betul untuk nasihat..)

apa2 pun,semuanya bermula dari dalam diri masing..samada "NAK" atau "TAK"..

"hidayah Allah datang dari pelbagai CARA..ada melalui mimpi,melalui pembacaan,ceramah dan mungkin melalui kawan-dari nasihat dan tegurannya.jadi,sayangnye kalau hidayah tu,ditolak ?? "

WALLAHU A3LAm..




source :


"hattaa yughaiyyiru maa bi anfusihim"

No comments:

Post a Comment