Sunday, May 9, 2010

JIM.NUN ---> JIN

Bismillahirrahmaanirrahiim.


SALAM..



"Jangan biarkan diri anda diselubungi ,,, MISTERI.."Masihkah kawan2 ingat,ungkapan ini?

Yup!Ini adalah 'trade mark' rancangan Misteri Nusantara yang suatu ketika dahulu, ditayangkan di TV3.Saya tak pasti pulak,kalau rancangan ini masih ke udara di televisyen..

Hmm,pada entry "Rosak Pemikiran"yang lepas,Kak Ngah a.k.a Mira dah mengutarakan pendapatnya,berkenaan citer HANTU @ SERAM yang makin berlambak di siaran televisyen.
Pada entry ini,saya bukanlah nak mengulas pasal cerita HANTU,hasil imaginasi manusia ..

Tapi,nak bawak@buat siket perkongsian pasal JIN dengan kawan2 yg sudi membaca.. Perkongsian ini,hasil pembacaan dan penerangan ustaz yang saya dengar..Inshaallah,boleh menambahkan serba sedikit ilmu kita.Saya tak cerita semua,nanti,orang tak larat nak bace..
(panjang betul muqaddimah,sori..)

OK!

PERTAMA

JIN,dalam bahasa Arab,terdiri daripada dua huruf,iaitu ج dan ن ,yang bermaksud TERTUTUP.Mereka TERTUTUP dari penglihatan manusia.

"...Sesungguhnya,syaitan dan kaumnya,melihat kamu dalam keadaan kamu yang tidak dapat melihat mereka" (al-A'raf:27)

Begitu juga penamaan JANIN (bayi dalam kandungan),kerana keadaannya yang tertutup dalam perut ibunya.Penamaan JANNAH(syurga) kerana dilitupi pokok-pokok.Juga,penamaan MAJNUN(org gila) kerana akalnya tertutup dan tidak dapat berfungsi..


KEDUA = QARIN ??

Tahukah,kita semua(jeng-jeng),Allah tlh menjadikan teman@ pendamping @Qarin daripada golongan jin bagi setiap manusia.Istilah "Qarin" ade tersebut dalam al-Quran. Qarin ni,bertugas menyuruh manusia kepada kejahatan,tetapi,Rasulullah S.A.W,telah dikecualikan dari masalah ini.

Daripada Abdullah bin Mas'ud :Rasulullah telah bersabda( yang bermaksud )
"Setiap seorang daripada kamu pasti mempunyai teman dari kalangan jin.Para sahabat bertanya :Apakah kamu juga begitu wahai rasulullah?Baginda menjawab :Aku juga begitu,tetapi Allah menolongku ke atasnya dan ia sudah ,masuk Islam.Dia hanya menyuruhku kea rah kebaikan"

KETIGA = Tempat tinggal Jin

Baru-baru ini,kat JORDAN ni,telah berlansung KARISMA,satu Karnival sukan antara pelajar Malysia..(saya pun tak tahu,KARISMA stands for what).Khabarnye,mereka mendiami sebuah sakan 'usang' yang tak berpenghuni di Mafraq.Dan,ada inisiatif pelajar2 akhowaat membahagi-bahagikan 'tugas' membaca surah2 al-Quran.

Alhamdulillah.
Tapi,harapnye,janganlah diqasadkan niat baca al-Quran sebagai pendinding atau ayat keramat. Macam yg selalu berlaku di asrama dulu2,kalau ada pelajar diserang hysteria,timbullah suara2 "ni,engkau punye pasallah.Tak baca al-Mulk semalam.Dinding dah bocor"..
Maapla ye.Saya pun tak tahu nak terangkan macam mane.Tapi,adalah lebih baik,jika kita betul2 mentadabbur ayat2 al-Quran,dan meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada Allah.Jangan rase 'ayat2 ' tu yang menolong.Tapi,hanya Allah yang Maha Berkuasa atas semuanya.

Ok!Dalam buku yg saya baca,dinyatakan tempat tinggal jin ni,di tempat2 yg telah lama ditinggalkan ,runtuhan bangunan,tandas,gua,tempat sampah dan perkuburan.
Baginda telah mengajar kita,kalau nak masuk rumah,BACA SURAH al-BAQARAH.
Bila nak masuk tandas,baca DOA (yg bermaksud) :
Ya Allah,sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari syaitan2 Lelaki dan Perempuan.

DAN!

Sekiranya ,sesiapa terlihat ULAR di dalam rumah,sila halau ULAR tu dulu ye.Tiga kali.Kalau tak mahu keluar jugak,maka bolehlah dibunuh,kerana ia adalah syaitan dan mungkin sebenar2 ular .,Maka,apakah pula rasional menyuruh ULAR tersebut keluar ?Ini kerana,ada hadis meriwayatkan ULAR berkenaan berkemungkinan adalah JIN penunggu rumah.(hadis riwayat Muslim dan ada kisah sahabat).
Baginda melarang membunuh ULAR dalam rumah, kecuali yang terputus ekornya,yang berukuran pendek,dan ada dua garis putih di belakangnya.
(p/s : sy ada baca buku tafsir mimpi,tak jumpa pulak yang menyatakan,sape mimpi
ULAR,maka,ade orang nak masuk meminang.kui2 =) )


KEEMPAT = Kaitan Tulang & JIN??

Dalam satu riwayat,yang bermaksud :
"Utusan jin pernah menghadap kepadaku.Mereka terdiri daripada dua kelompok.Alangkah baiknya jin itu.Kemudian,mereka mminta bekal kepadaku.Aku pun berdoa kepada Allah bahawa,tidaklah mereka mendapati tulang dan kotoran binatang melainkan ia adalah makanan mereka" –Hadith riwayat al-Bukhari.

Maka,setiap tulang yang disebutkan nama ALLAH ke atasnya semasa penyembelihan,ia akan menjadi makanan jin yang beriman.begitulah sebaliknya,jika bacaan basmalah ditinggalkan sewaktu penyembelihan,tulang itu bakal menjadi makanan JIN kafir.Sebab itu juga, Rasulullah melarang kita beristinja' menggunakan tulang.

KELIMA = hindari gangguan JIN


Jin dapat melihat kita,dalam keadaan kita tak dapat melihat jin.Maka,Nabi Muhammad S.A.W telah mengajarkan kepada kita beberapa cara untuk menghindari gangguan mereka.

(peringatan : ini hanyalah usaha kita.Tapi,pergantungan sepenuhnya hanya kepada ALLAH yang Maha berkuasa)

1.istiazah
2.surah al-Falaq
3.surah an-Nas
4.basmalah sebelum setiap pekerjaan.



Kerana entri ini agak panjang,maka,berhenti dahulu lah ia di sini.
Kalau ada masa nanti,boleh berkongsi pula.inshaallah.
Apa-apa pun, kite kena ingat,apa yang Allah beritahu kat kita,tentang jin dan makhluk2, berdasarkan manfaatannya kpd kita.Apa yang dirahsiakanNya,tak perlu utk kita mencari. Lebih afdhal kita cari@fikir@tanyapenyelesaian masalah agama,ibadah dan sebangainya..Kan??
Dan,saya ingin memohon maaf kalau bahasa yang digunakan tunggang-langgang.Dan,saya bukannya pakar dalam bidang ni.Jadi,ini,hanyalah suatu perkongsian.


WALLAHU A'LAM.
WASSALAM.

No comments:

Post a Comment