Sunday, May 9, 2010

erk,kenapa KULIT ni ada 'corak' ??

Assalamualaikum w.b.t.

Pernahkah kawan2 terfikir,'susunan' hidup kita yang begitu cantik?
SUBHANALLAH!ALHAMDULILLAH!ALLAHU AKBAR!

Hujung minggu lalu(petang Jumaat-7 Mei 2010),saya sedikit kebosanan.
Maka,tink!datanglah ilham (inshaallah petunjuk dariNya)untuk mminjam buku dari osmet,memandangkan saya memang jarang beli buku , sebabnye  jarang habis baca buku yang dibeli.

Antara buku yang saya pinjam, HALAL HARAM(a guide by Consumers Association of Penang). Seperti yg telah saya nyatakan,susunan ALLAH itu amat cantik.
Keesokan harinya,ada seorang kawan telah menunjukkan kasut yg baru dibelinya dari balad(pekan) Irbid.Saya dan rakan-rakan yang ada di situ menilik-nilik kasut tersebut.Tiba-tiba,ter –jumpa titik-titik kecil bertiga-tiga di bahagian kulit dalam kasut itu.

Sebelum ini,memang pernah terbaca perihal kulit yang ada titik-titik ni.Tapi,ini,1st time,tengok sendiri.
Tahu tak,apakah ia?(skema ayatku)Itu adalah kulit Khinzir.
Jadi,buat kawan-kawan ladiesku,yang memang suka shopping,kalau nak membeli,beringat-ingatlah.Kadang2,tak dinafikan kita tahu,tapi,sifat lupa boleh menjelma.Maka,mungkin membeli-belah bersama rakan yang boleh mengingatkan,boleh membantu.



(gambar contoh-bukan kasut yang diceritakan tadi)


(dari dalam)



(contoh selipar pulak)



(zoom OUT)

Biasanya,kulit KHINZIR ni,digunakan pada kasut(keseluruhan @ bhgian dalam), jaket,wallet,beg tangan dan beg silang.Jadi,berwaspadalah kita sebagai pembeli dan pengguna.ha,sila check2 barangan kulit anda..

Penutup,sebagai umat Islam,perlulah ada bezanya cara membeli kita dengan orang bukan Islam. Janganlah pula,bila membeli,hanya terfikir soal rupa,harga,mutu,keunggulan.Tapi,tak terlintas di minda soal halal dan haram.(p/s:ini peringatan buat saya terutama-tamanya)
Bukan sahaja soal barang2,tapi,bagi saya,yang paling menakutkan,soal makanan dan minuman,yang nantinya sebati jadi darah daging kita.Nauzubillah

Pengajarannya :
1.biar kita both "menang membeli dan menang memakai"
2.saling ingat mengingatkan antara satu sama lain.bukan sahaja pasal barangan kulit,tapi,semuanya...huu
3.elakkan membeli barangan China..kuang2.

Wallahu a'lam.

Wassalam

No comments:

Post a Comment