Thursday, October 6, 2011

negeriku IDEAL

Assalamualaikum w.b.t

sesungguhnya ,saya ingin mengaku!(tak yah mengaku pun orang dah tahu..kikiii)..sesungguhnya,saya bukanlah seorang penulis yang baik.dari dulu lagi 'bertatih' menulis .tapi,harapannya,saya dapat 'menyampaikan' sesuatu dan kongsi sedikit dari apa yang saya tahu untuk sesiapa yang sudi membaca.

'Masalah' di JORDAN

Kebanyakan orang Malaysia yang datang belajar di Jordan adalah terdiri daripada mereka yang datang dari sekolah agama.(note : kebanyakan,tapi,bukan semua).
Maka,bolehlah di generalize kan hampir semua warganegara Malaysia yang datang ke sini mempunyai background agama Islam yang baik.tak kira lah mereka yang datang dari sekolah agama mahupun tidak.Maka,suasana yang wujud di sini bolehlah dikatakan IDEAL(berbanding MALAYSIA).
Tidak hairanlah,jika pada tahun ini sahaja(note :tahun 'ini' yang saya maksudkan adalah bermula dengan semester baru,iaitu 18hb September 2011) saya menerima 3 pujian dari bangsa Arab di sini,yang memuji rakyat Malaysia dari segi akhlak,pakaian dan sebagainya.


Mungkin mereka memberikan pujian itu kerana melihatkan kalian(syabab dan akhawaat) yang beradab,lemah lembut,berpakaian sopan dan sebagainya.Mereka menyangka semua umat ISLAM di Malaysia juga seperti kalian.


Tapi,REALITInya,hermmm...SEdih! Mereka(orang Arab yang memuji nii) tidak tahu masalah sosial yang melanda anak remaja kita di Malaysia yang rata2 melibatkan kaum Melayu ISLAM! Mat rempit,anak luar nikah,pertukaran jantina,gay dan sebagainya.Tak perlulah saya list kan semuanya,sebab kita semua sudah sedia maklum.


*****

Berbalik kepada kisah kita,yakni komuniti masyarakat pelajar Malaysia di Jordan, tidakkah kalian rasa dan sedar bahawa kita sekarang sedang hidup di alam yang amat IDEAL?alam yang saya rasa amat berbeza dari alam 'sebenar' kita di Malaysia sana?
Kita kini sedang hidup dalam komuniti masyarakat Malaysia yang baik dari segi agama,berpakaian menutup aurat,batas pergaulan terjaga.. pendek kata,hampir semuanya BAIK!Alhamdulillah.


Tapi,sedarkah bahawa kita tidak akan selamanya berada dalam dunia yang ideal ini?Ada di antara kita yang mungkin dapat merasainya selama 6 tahun,5 tahun,4 tahun dan sebagainya.Tapi,sungguh singkat sebenarnya masa itu!Jika dipanjangkan umur ,lebih banyak masa dan umur akan dihabiskan di MALAYSIA sana,yang mana kehidupan ideal yang kita jalani di sini sudah tak ada lagi :( (buat masa terdekat ini).


Di negara tercinta itu,,(huuu)bukan sesuatu yang pelik jika seseorang itu hanya ISLAM pada nama.Allah amat jauh untuk diingati.Arak bukan lagi sesuatu yang asing.Kelab malam ,pusat hiburan bukanlah tempat yang digeruni.(saya bukan mereka-reka,ok!ini adalah realiti)


Maka,pointnya ='MASALAH' pelajar Malaysia di Jordan adalah ,kita hidup dalam zon yang amat selesa.Adakah salah hidup di 'zon selesa'? oh tidak! Ia menjadi salah apabila kita ikut terasa 'selesa','slow and steady','bersenang-senang', walhal banyak lagi 'kerja' kita untuk mengajak saudara2 kita di Malaysia(terutamanya) kepada Allah.mengimani Allah dengan sebenr2nya.menjadikan ISLAM cara hidup.


Sedarlah!(tepuk2 dahi!tampar2 pipi!)


Bukan sedikit tau,'kerja' untuk mengajak saudara2 kita untuk mengimani Allah dengan sebenar2nya!
Masih ramai orang Islam yang 'ambil' Islam separuh-separuh.Hal kahwin cerai,pusaka ambik hukum Islam.yang lain,ditolak ke tepi.Hukum Allah tetapkan tak diimani.Ketinggalan zaman katanya.Tak sesuai dengan multirace nation katanya..(ops!!bukan nak bicara politik.).


Sedangkan firman Allah "Wahai orang2 yang beriman!Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan,dan janganlah kamu ikuti langkah2 syaitan.Sungguh,ia musuh yang nyata bagimu" -Albaqarah :208

*****

Bila dilihat,(mungkin kaca mata saya kecik,tapi,sahabat2 saya juga berpandangan sama)keadaan kita yang berada dalam 'zon selesa' ini membuatkan kita tidak melazimi perbuatan 'menyebarkan' atau 'berkongsi ilmu' atau bahasa tinggi siket ,DAKWAH. sebab apa?sebabnya mudah sahaja.kerana kita rasakan semua orang di sini dah tahu apa yang kita nak cakapkan.
Ya!mungkin mereka tahu dan mungkin juga tidak.

"Sungguh,orang2 yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan2 dan petunjuk,setelah Kami jelaskan kepada manusia dalam kitab(alQuran),mereka itulah yang diLAKNAT Allah dan dilaknat pula oleh malaikat.."-albaqarah:159

"Kecuali mereka yg telah bertaubat,mengadakan perbaikan dan menjelaskan(nya),mereka itulah yang Aku terima taubatnya dan Akulah Yang Amah Menerima Taubat,Maha penyayang"-albaqarah:160.


Risau bila baca ayat ni.T_T .sebab selama ini tak banyak 'share'.Risau kalau hak2 ini akan dituntut kalian(sahabat2ku) di akhirat kelak.

ya!saya bukanlah orang yang layak dan selayaknya berbicara soal agama ,dakwah dan mende2 ni.ilmu agama cetek.ambik course yang bukan agama pun(dentistry).Tapi,teringat kata2 seorang sahabat "cukup2lah rasa inferior!".huu,,kalau Rasulullah S.A.W dulu rasa inferior ,dah tentu Islam tak sampai kepada kita pada hari ni,bukan?Tengoklah apa yang dikata,bukan siapa yang berkata.



Kesimpulannya

1-bersiap lah kita semua,wahai golongan penduduk komuniti IDEAL menghadapi cabaran hidup 'sebenar' di Malaysia.Carilah 'bekalan' yang dijamin berpanjangan sampai ke 'medan perang' Malaysia.(inshaallah)

2.kita tak boleh baik sorang2.kita nak baik ramai2 dan masuk syurga ramai2.mutiara tak cantik kalau sebutir.tapi,cantik bila dikumpulkan berketul2 menjadi rantai atau gelang, kan?

3.sampaikan walau satu ayat.

4.berkata dan beramal (khas buat saya..heee)


Minta maaf salah silap kalau ade typo,silap fakta atau tatabahasa.ini bukan suatu tulisan karya.Tapi,tulisan dari hati saya yang kerdil dan hina ini.

(p/s : negeri ideal yang saya maksudkan bukanlah bermaksud JORDAN.tapi,,biah kita di kalangan komuniti pelajar Malaysia di Jordan)

Wallahu a'lam.sekian,jumpa lagi =) Wassalam

No comments:

Post a Comment