Tuesday, March 2, 2010

eSkReM..YuMmY...

bismillahirrahmanirrahim..
da lmer x mg'update' blog ni..
mklumla bz(kot)...
da lmer x share cerita..
cerita ttg cti sem..
huhuhu..saat pling bes(kot)...
bley maen2 ngn ayuni..
p/s:jgn dengki yer long! hua2..

1 ptg yang hening,ku tringin nak mkn eskrem..
adui,cam kempunan la plak...ha2...
seriously,mmg da lmer x mkn eskrem..bl blik,mmg wajib la aku pekena eskrem..
tp bkn buatan sendiri..blian sendiri..he2..sendiri jugak tuh..
so,prgi la bli..naek muto..pdahal kdai dekat jer..ngn basikal pon bley sampai...
tp sesajer nek muto sbb takot x pndai blik nek muto..ape gune lesen yg aku amek..
aiseh,ckp sal lesen ni,kereta x plak aku bwk..
ntah2 da x reti..hua2...
ala,smpai seru 6t bley blajar blik ..
eh3,melencong plak...
nak ckp sal eskrem,trkeluar topik lesen,ape hal??ha2..


adoi,besnyer..(tp bkn eskrem ni yang aku mkn)-gmbar hiasan-

tgok muka adek..pnuh kehairanan..ha3..

ni aku nak share cket sal cara2 nak buat eskrem..aku google jer sbb x prnah buat sendiri..huhu..selamat mncuba!!
Bahan-Bahan:
42 gm coklat masak
2 cawan susu pekat (dipanaskan)
1 camca besar tepung jagung
½ cawan gula
Secubit garam
1 ½ camca teh esen vanila
1 camca krim, untuk hiasan
Cara:
Dengan menggunakan double- boiler, cairkan coklat & tuangkan susu yang dipanaskan ke dalamnya. Campurkan tepung jagung bersama gula & garam. Gaulkan bersama coklat. Masak hingga pekat & biarkan sejuk. Apabila sudah sejuk, masukkan esen vanila. Tuang adunan coklat ke dalam acuan & bekukan di dalam peti sejuk. Ketika menghidang bubuh krim di atas aiskrim.

till then..wassalam..



No comments:

Post a Comment